Likwidacja czy zawieszenie działalności w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością
2013-09-13
Gdy spółka zaczyna wykazywać mniejszą aktywność staje ona przed trudnym wyborem.
Należy podjąć strategiczną decyzję:
– czy likwidować spółkę całkowicie,
– czy zawiesić wykonywanie działalności,
– czy utrzymać status quo i poczekać na rozwój wydarzeń.
Decyzja powinna być oparta na wnikliwej analizie. Szczególnie należy wziąć pod uwagę:
– perspektywy na działalność w przyszłości,
– koszty przeprowadzanych zmian /księgowość, prawo/.
Likwidacja
Przed likwidacją
- Wspólnicy podejmują uchwałę o rozwiązaniu spółki
- Wyznaczeni są likwidatorzy
- Zgłoszenie do Sądu rejestrowego faktu rozwiązania spółki i otwarcia jej likwidacji
- Ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, że spółka będzie rozwiązana i że otwiera się jej likwidacji
- Uaktualnienie danych w Głównym Urzędzie Statystycznym
- Uaktualnienie danych w ewidencji płatników składek ZUS
- Uaktualnienie danych w Urzędzie Skarbowym na formularz NIP-2
- Uaktualnienie danych w zgłoszeniu rejestracyjnym dla celów podatku VAT na formularzu VAT-R
- Powiadomienie banków obsługujących spółkę o otwarciu likwidacji
- Przeprowadzenie inwentaryzacji majątku
- Sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji na podstawie ustawy o rachunkowości
- Sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji zawierającego wycenę aktywów według ich wartości zbywczej i przedłożenie go zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia
W czasie likwidacji
- Wierzytelności powinny być windykowane lub sprzedane
- Należy zaspokoić wszystkich wierzycieli
- Należy upłynnić majątek spółki,
- Podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli
- jeśli w trakcie trwania likwidacji upływa rok obrotowy, likwidatorzy powinni po upływie każdego roku obrotowego składać zgromadzeniu wspólników sprawozdanie ze swej działalności oraz sprawozdanie finansowe.
Koniec likwidacji
- Należy sporządzić sprawozdanie likwidacyjne na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli (czyli na dzień zakończenia likwidacji według ustawy o rachunkowości) i zatwierdzenie sprawozdania przez zgromadzenie wspólników
- Złożenie wniosku o wykreślenie spółki z KRS, wraz z sprawozdaniem finansowym oraz dokumentacją potwierdzającą jego zatwierdzenie.
- Złożenie zeznania podatkowego, sprawozdania finansowego i zawiadomienie o zakończeniu postępowania likwidacyjnego do organu podatkowego
- Wykreślenie spółki z wszystkich rejestrów urzędowych,
- Zawiadomienie właściwego organu podatkowego o osobie oraz miejscu przechowywania ksiąg
Zawieszenie działalności
Zgodnie z art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Przepis ten dotyczy także spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Okres zawieszenia działalności spółki z o.o
W okresie zawieszenia przedsiębiorca ma przerwę w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, nie składa deklaracji i nie wpłaca zaliczek na podatek.
W trakcie zawieszenia wykonywania przez spółkę działalności gospodarczej ma ona pewne obowiązki oraz korzysta z pewnych praw:
- Może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej
- Korzysta z prawa do wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów ( płaci podatki od nieruchomości, może ponosić wydatki dot. najmu)
- Ma obowiązek regulowania zobowiązań wobec kontrahentów, które powstały, zanim spółka zawiesiła działalność gospodarczą.
- Ma obowiązek uczestniczenia w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem działalności
- jest zobowiązana wykonywać wszelkie inne obowiązki nakazane przepisami prawa.
- może zostać poddana kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą.
W tych latach podatkowych, w których spółka od początku do końca każdego roku pozostawała w stanie faktycznego zawieszenia działalności gospodarczej i nie wystąpiły zdarzenia gospodarcze, które miały wpływ na powstanie obowiązku podatkowego, spółka w okresie zawieszenia działalności nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, a także nie ma obowiązku składania do urzędu skarbowego zeznania podatkowego, ani sprawozdania finansowego.
Status quo i kontynuowanie działalności
Niektóre podmioty decydują się na to rozwiązanie. Jest ono szczególnie polecane, gdy spółka nie decyduje się na likwidację.
Rozwiązanie to eliminuje ponoszenie kosztów na obsługę prawną ale utrzymuje na pewnym poziomie koszt obsługi księgowej.
FRUX umożliwi Państwu realizację każdego z powyższych rozwiązań.
- Świadczymy kompleksowe usługi związane z likwidacją spółki z o.o.,
- Świadczymy kompleksowe usługi związane z zawieszeniem działalności gospodarczej spółki z o.o.,
- Mamy specjalną ofertę dla podmiotów, które wygasiły swoją działalność gospodarczą lecz nie przeprowadzają procedury likwidacji lub zawieszenia.